Hur blå är din ocean? | 
							 
							
							
								
									
									
										Svarar ni JA på de flesta av nedanstående frågeställningar är risken stor att ni befinner er i en röd ocean!  
										  Sannolikt så slåss ni med konkurrenterna om industristandard! 
										  
                                            
                                              » Ökade krav på organisk tillväxt från ägare, styrelser och ”marknaden” – men svårt att uppnå tillväxt?  
                                                 
                                              » Fler och fler marknader är mogna marknader eller har låg tillväxt? 
                                               
                                              » Fler aktörer kommer in på marknaden – också med risk för överetablering? 
                                               
                                              » Traditionella företag och marknader utmanas av nya aktörer? 
                                              
                                               
                                              » Erbjudna produkter & tjänster blir alltmer lika inom branschen? 
                                               
                                              » Ökande prispress?
                                               
                                               
                                                | 
                                               | 
                                             
                                           
                                          » Ökade kostnader för att attrahera kunder – men inte säkert att nya erbjudanden ger kundnytta, tillväxt och lönsamhet utan bara ökade kostnader för  
                                               företaget? 
								             
										      » Är företaget mer fokuserat på att sänka kostnader och kvalitetskontroll än på tillväxt, innovation och att skapa starkt varumärke? 
										      
									           
										      » Företaget arbetar med traditionella metoder för att nå tillväxt – metoder som kan ge förbättringar av värde  - men inte är en egentlig värdeinnovation? 
										       
										      » Företagsledningar vill skapa tillväxt, men har inte haft verktyg som ger tillräcklig effekt?
Traditionellt tänkande ger begränsningar?
  
										      » Rädsla för att gå utanför etablerade marknadsgränser – osäker mark? 
									       
                                          
                                           | 
								   
								  | 
							 
							
								|   | 
							 
						  |