Hur blå är din ocean? |
Svarar ni JA på de flesta av nedanstående frågeställningar är risken stor att ni befinner er i en röd ocean!
Sannolikt så slåss ni med konkurrenterna om industristandard!
» Ökade krav på organisk tillväxt från ägare, styrelser och ”marknaden” – men svårt att uppnå tillväxt?
» Fler och fler marknader är mogna marknader eller har låg tillväxt?
» Fler aktörer kommer in på marknaden – också med risk för överetablering?
» Traditionella företag och marknader utmanas av nya aktörer?
» Erbjudna produkter & tjänster blir alltmer lika inom branschen?
» Ökande prispress?
|
|
» Ökade kostnader för att attrahera kunder – men inte säkert att nya erbjudanden ger kundnytta, tillväxt och lönsamhet utan bara ökade kostnader för
företaget?
» Är företaget mer fokuserat på att sänka kostnader och kvalitetskontroll än på tillväxt, innovation och att skapa starkt varumärke?
» Företaget arbetar med traditionella metoder för att nå tillväxt – metoder som kan ge förbättringar av värde - men inte är en egentlig värdeinnovation?
» Företagsledningar vill skapa tillväxt, men har inte haft verktyg som ger tillräcklig effekt?
Traditionellt tänkande ger begränsningar?
» Rädsla för att gå utanför etablerade marknadsgränser – osäker mark?
|
|
|
|