Visualisering av strategin: Fem steg i strategiutvecklingsprocessen |

- Introduktion till Blue Ocean Strategy & Shift
- Välj rätta platsen/ affärsområdet/ produktgruppen att starta BOS- initiativet
- Sätt samman det rätta teamet för BOS-initiativet
- Beskriv produkt-portföljen i Pionjär-Migrator-Bosättare Karta (PMB-karta)
- Att göra till nästa gång
- Workshop 1
|
- Kollektivt bygga en enkel bild av nuläget i branschen: Strategibild med nyckelfaktorer och värdekurvor jmf valda konkurrenter
- Test av strategin
- Se och förstå behovet av förändring
- Att göra till nästa gång
- Workshop 2
|
- Upptäcka ”pain points” som köparna upplever att branschen levererar Kund/Nytta schema
- Identifiera det totala efterfråge-landskapet som kan låsas upp 3 kategorier av icke-kunder
- Att göra till nästa gång
- Workshop 3
|
- Använda systematiska mönster för att omstrukturera marknadsgränser Six Paths Framework
- Utveckla alternativa strategiska val som ger både differentiering och låg kostnad Four Actions Framework (ERRC-schema) - Eliminera-Minska-Öka-
- Skapa
Att göra till nästa gång
- Workshop 4
|
- Välj er strategi i Blue Ocean Strategiska mässa, gör snabba marknadstester och förfina erbjudandet
- Slutför BOS-initiativet genom at ta fram en Affärsmodell som ger värde för er och köpare
- Lansera, kommunicera och genomför ert strategiska val
- Workshop 5
|
|
|
|
|