Visualisering av strategin: Fem steg i strategiutvecklingsprocessen

BOS Processen

  • Introduktion till Blue Ocean Strategy & Shift
  • Välj rätta platsen/ affärsområdet/ produktgruppen att starta BOS- initiativet
  • Sätt samman det rätta teamet för BOS-initiativet
  • Beskriv produkt-portföljen i Pionjär-Migrator-Bosättare Karta (PMB-karta)
  • Att göra till nästa gång

  • Workshop 1
  • Kollektivt bygga en enkel bild av nuläget i branschen: Strategibild med nyckelfaktorer och värdekurvor jmf valda konkurrenter
  • Test av strategin
  • Se och förstå behovet av förändring
  • Att göra till nästa gång

  • Workshop 2
  • Upptäcka ”pain points” som köparna upplever att branschen levererar Kund/Nytta schema
  • Identifiera det totala efterfråge-landskapet som kan låsas upp 3 kategorier av icke-kunder
  • Att göra till nästa gång

  • Workshop 3
  • Använda systematiska mönster för att omstrukturera marknadsgränser Six Paths Framework
  • Utveckla alternativa strategiska val som ger både differentiering och låg kostnad Four Actions Framework (ERRC-schema) - Eliminera-Minska-Öka-
  • Skapa Att göra till nästa gång

  • Workshop 4
  • Välj er strategi i Blue Ocean Strategiska mässa, gör snabba marknadstester och förfina erbjudandet
  • Slutför BOS-initiativet genom at ta fram en Affärsmodell som ger värde för er och köpare
  • Lansera, kommunicera och genomför ert strategiska val

  • Workshop 5